Σχολή αρχιτεκτόνων μηχανικών Ε.Μ.Π
Ιούλιος 2018
Φοιτητές: Δρακονταειδής Γεώργιος | Μουλογιάννης Ιωάννης | Σεβνταλής Αριστείδης
Επιβ. Καθηγητής: Κούρκουλας Ανδρέας
Τοποθεσία: Υστέρνια, Τήνος
Επιφάνεια κτηρίου: 1320 τ.μ
Ιούλιος 2018
Φοιτητές: Δρακονταειδής Γεώργιος | Μουλογιάννης Ιωάννης | Σεβνταλής Αριστείδης
Επιβ. Καθηγητής: Κούρκουλας Ανδρέας
Τοποθεσία: Υστέρνια, Τήνος
Επιφάνεια κτηρίου: 1320 τ.μ
Γιατί whiskey στην Τήνο?
1) μεγάλη κατανάλωση στην Ελλάδα (17η μεγαλύτερη αγορά παγκοσμίως, δεύτερο σε κατανάλωση εμφιαλωμένο ποτό).
2) ύπαρξη ποιοτικής πρώτης ύλης (σιτηρά, κριθάρι) στο νησί που αποτελεί παραδοσιακή καλλιέργεια.
3) διαδικασία παραγωγής ποιοτική όχι ποσοτική, άρα ιδανική για μικρές καλλιέργειες (ορεινές περιοχές, νησιά).
4) ύπαρξη ικανών και έμπειρων ποτοποιών στην Ελλάδα.
5) Εντάσσεται στις συζητήσεις για αναβάθμιση του πρωτογενούς και του δευτερογενούς τομέα στη χώρα, ιδιαίτερα στις νησιωτικές περιοχές.
6) Αποτελεί ένα εγχείρημα που ενδεχομένως να εξελίξει την ήδη ανεπτυγμένη ποτοποιία στο νησί (μπύρα Νήσος, Τηνιακοί αμπελώνες κλπ.) και να συνδεθεί άμεσα με τον τουρισμό.
Η παρέμβαση αφορά στη δημιουργία μικρής μονάδας παραγωγής αλκοολούχου ποτού (whiskey) στη νήσο Τήνο και συγκεκριμένα στον οικισμό των Υστερνίων.
Στη νήσο της Τήνου, τα τελευταία χρόνια υπάρχει έντονη δραστηριότητα στη παραγωγή ποτών, σε σημείο που αποτελούν αναφορά για τη ταυτότητα του νησιού. Η επιλογή του whiskey σχετίζεται με τη παραγωγή σιτηρών και κριθαριού, η οποία είναι έντονη στο νησί. Επίσης η Ελλάδα κατέχει ιδιαίτερα υψηλή θέση στη κατά κεφαλήν κατανάλωση whiskey παγκοσμίως (17η μεγαλύτερη αγορά παγκοσμίως).
Τα Υστέρνια έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον εξαιτίας της γεωγραφικής τους θέσης και της ιστορίας τους. Συνδέονται λειτουργικά με το επίνειο του όρμου των Υστερνίων. Βρίσκονται στη κορυφογραμμή του νησιού, περιοχή η οποία έχει δημιουργηθεί μέσα από την αλληλεπίδραση των στοιχείων της φύσης. Στο σημείο υπάρχει σύμπλεγμα από 9 ανεμόμυλους, ιδιαίτερα σπάνιο γεγονός ως προς το πλήθος τους. Οι ανεμόμυλοι είναι ο συνδετήριος κρίκος ανάμεσα στη καλλιέργεια και τη παραγωγή, η οποία χαρακτηρίζει τη τοπική οικονομία.
Το οικόπεδο της παρέμβασης τοποθετείται δίπλα στους ανεμόμυλους, για λόγους συμβολισμού και ανάδειξης των ανεμόμυλων, καθώς υπάρχει μεγάλο υπόβαθρο μελετών για την αναστήλωση αυτών. Επιπλέον οι ανεμόμυλοι θα χρησιμοποιηθούν ώστε να μετατρέπουν την αιολική ενέργεια σε ηλεκτρική για τις ανάγκες της μονάδας. Κυρίαρχα χαρακτηριστικά του οικοπέδου είναι ένα ιστορικό μονοπάτι που καταλήγει στους ανεμόμυλους, ο άξονας των μύλων, οι ξερολιθιές. Μεγάλη επίδραση έχουν επίσης οι ισχυροί άνεμοι, ο ηλιακός προσανατολισμός, η κατεύθυνση του νερού και η θέα προς το επίνειο. Στοιχεία που αναδεικνύουν έναν τοπίο ιερό, τη γη που καλλιεργείται και συλλέγεται.
Αυτονόητα η εγκατάσταση συντελείται κάτω από το έδαφος, με τη δυνατόν λιγότερη παρέμβαση στο τοπίο. Αφού ακολουθηθεί η διαδρομή του μονοπατιού, ο επισκέπτης ακολουθεί τον άξονα των ανεμόμυλων και εισέρχεται στο κτήριο μέσα από μια πράξη διήθησης. Στο κεντρικό χώρο δεσπόζουν οι οπές οι οποίες έχουν δημιουργηθεί με σκοπό τη νοηματική και ουσιαστική σύνδεση της γης η οποία συλλέγει τα στοιχεία της φύσης (νερό, αέρα, φως). Ο επισκέπτης μέσα από μια ράμπα η οποία εδράζεται σε ένα πέτασμα από βαρέλια παλαίωσης, ακολουθεί την αντίστροφη πορεία ανέλιξης προς τη θέα, ενώ ολοκληρώνει το περίπατο αγκαλιάζοντας τους ανεμόμυλους.
Μεθοδολογία προσέγγισης
Η συγκεκριμένη διπλωματική εργασία αποτελεί πεδίο πειραματισμού σχετικά με τις νέες τεχνολογίες στην αρχιτεκτονική και τα ψηφιακά εργαλεία του αρχιτέκτονα. Αναλυτικότερα, χρησιμοποιήσαμε ευρύτατα το σκίτσο για την αναζήτηση της αρχικής ιδέας, την ανάγνωση του τοπίου και τα σκαριφήματα της λύσης μας. Οι μακέτες εκτυπώθηκαν αποκλειστικά από δύο τρισδιάστατους εκτυπωτές τους οποίους εμείς κατασκευάσαμε και αναβαθμίσαμε με πολύ χαμηλό κόστος. Η επεξεργασία του θέματος έγινε με τη χρήση μακέτας εργασίας και τρισδιάστατου μοντέλου ενώ στο τελικό στάδιο επεξεργασίας δημιουργήθηκαν VR videos τα οποία μας επέτρεπαν να έχουμε πιο άμεση σχέση με το υπόσκαφο κτήριο και να προβαίνουμε άμεσα σε διορθώσεις. Ως δεδομένο τέθηκε εξ αρχής η μη χρήση χαρτονιού- συμβατικών υλικών ώστε να πειραματιστούμε με τον νέο κόσμο της τρισδιάστατης εκτύπωσης. Πεποίθηση μας , είναι πως οι τεχνολογίες αυτές μπορούν να αποτελέσουν ιδιαίτερα χρήσιμο εργαλείο στα χέρια του αρχιτέκτονα και να προσφέρουν νέες ποιότητες στον σχεδιασμό. Τέλος για όλα τα υλικά του κτηρίου μας, κατασκευάσαμε κυβικά δοκίμια ώστε να αντιληφθούμε τις υφές τους.
1) 3d printing
2) VR videο
3) σκίτσο