Τίτλος: Κέντρο θαλάσσιων δραστηριοτήτων στο λιμάνι της Ραφήνας
Φοιτητές: Αναστασίου Δημήτριος, Κοντιζά Ιωάννα, Τσιάντου Ελένη
Επιβλέποντες καθηγητές: Εξαρχόπουλος Πάνος-Λουκάς, Παπαγιαννόπουλος Γεώργιος, Πατρίκιος
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
Ημερομηνία παρουσίασης: 7 Ιουλίου 2016
Η παρούσα εργασία αφορά τη δημιουργία ενός κέντρου θαλάσσιων δραστηριοτήτων (κυρίως ιστιοπλοΐα και κωπηλασία) καθώς και τη δημιουργία μίας μαρίνας παράλληλα με τη διαμόρφωση του υπαίθριου χώρου ενός τμήματος του ήδη υπάρχοντος λιμανιού. Σκοπός ενός τέτοιου κέντρου είναι η ανάπτυξη τους θαλάσσιου πνεύματος της νεολαίας και η παρόρμηση της στην αγάπη προς τη θάλασσα, η διάδοση και η εκλαΐκευση της ιστιοπλοΐας και των ναυτικών γενικότερα αγωνισμάτων.
Μεταξύ των διαφόρων θέσεων που θα μπορούσαμε να επιλέξουμε για τη δημιουργία ενός Κέντρου Θαλάσσιων Δραστηριοτήτων, επιλέξαμε τον Νότιο Ευβοϊκό και ειδικότερα τη Ραφήνα. Η επιλογή του Ευβοϊκού κόλπου στηρίχθηκε στην έλλειψη κατάλληλων κτιριακών υποδομών των Ναυτικών ομίλων της περιοχής. Η επιλογή της Ραφήνας έγινε λόγω της επικείμενης ανάπτυξης της περιοχής, αλλά και της προνομιακής τοποθεσίας της από πλευράς προσβασιμότητας.
Το κτίριο μας τοποθετείται στο υπάρχων αλιευτικό καταφύγιο, όπου βρίσκονται ήδη οι ελλιπείς κτιριακές εγκαταστάσεις του ναυτικού ομίλου Ραφήνας (Όμιλος Αλκυών). Συγκεκριμένα πρόκειται για ένα μικρό χώρο αποθήκευσης εξοπλισμού και μία αίθουσα συγκέντρωσης και εκδηλώσεων (συνολικού εμβαδού 82m2).
Ο Λιμένας της Ραφήνας κατατάσσεται στους λιμένες Διεθνούς Ενδιαφέροντος και περιλαμβάνει:
• Τον νεώτερο, κυρίως λιμένα, ο οποίος βρίσκεται στο βόρειο τμήμα του όρμου της Ραφήνας όπου εξυπηρετούνται Ε/Γ- Ο/Γ πλοία
• Τον παλαιό λιμένα, ο οποίος διαμορφώνεται νοτιότερα όπου εξυπηρετούνται κυρίως ταχύπλοα επιβατηγά πλοία (Catamaran) και προορίζεται για την εξυπηρέτηση τουριστικών σκαφών
• Το αλιευτικό καταφύγιο βορείως του κυρίως λιμένα
Το λιμάνι της Ραφήνας είναι κομβικό λιμάνι και παρουσιάζει, λόγω της θέσης του, προοπτικές ανάπτυξης που θα ενδυναμώσουν τη νησιωτική σύνδεση με την ηπειρωτική χώρα, καθώς έχει άμεση σύνδεση με τις Κυκλάδες και την νότια Εύβοια. Τα προτεινόμενα έργα αναβάθμισης του λιμένα είναι τα εξής :
• Κατασκευή του Κεντρικού Τερματικού Σταθμού, εμβαδού 1.600m2
• Κτίριο parking
• Κατασκευή κτιρίων για στέγαση χώρων αναψυχής (εστιατόρια, καφετέριες κτλ)
• Στέγαστρα αναμονής επιβατών
• Διαμόρφωση χώρων και διαδρόμων κυκλοφορίας πεζών με πρόβλεψη ΑΜΕΑ, καθώς και ποδηλατοδρόμου
Η ιστιοπλοΐα είναι η τέχνη του αρμενίσματος στο νερό, χρησιμοποιώντας ως αποκλειστική η κύρια πηγή ενέργειας τον άνεμο. Το όνομά της είναι σύνθετο από το ιστίο + πλους, δηλαδή πλεύση με το πανί. Τα πανιά δένονταν στα κατάρτια (ιστούς) και με τη βοήθεια του αέρα τα σκάφη που ονομάζονται ιστιοφόρα αρμένιζαν στις θάλασσες όλου του κόσμου. Και σήμερα υπάρχουν πολλά τέτοια σκάφη, που όμως διατηρούν τια μηχανές ως βοηθητικές, σε περίπτωση που επικρατεί άπνοια.
Κωπηλασία ή ερεσία, ονομάζεται ο τρόπος κίνησης των κωπήλατων λέμβων σε υδάτινη επιφάνεια (θάλασσα, λίμνη, ποταμό). Η κωπηλασία προήλθε από την ανάγκη του πρωτόγονου ανθρώπου να ξεπεράσει φυσικά εμπόδια διασχίζοντας ποτάμια και λίμνες, είτε γιατί έπρεπε να επιβιώσει είτε για να ανακαλύψει νέους τόπους.
Βασικές αρχικές προθέσεις για τη σύνθεση του θέματος, σύμφωνα πάντα με τον προϋπάρχον περιβάλλοντα χώρο αποτέλεσαν: ο ήπιος διαχωρισμός από το λιμάνι, η ανάπτυξη του κτιριακού όγκου παράλληλα στο βράχο, η διατήρηση του υπάρχοντος μονοπατιού και η σύνδεσή του με το κτίριο. Επίσης αρχικός στόχος ήταν η σταδιακή ανάπτυξη των επιπέδων (υψών) και η διατήρηση της οπτικής επαφής από το βράχο στη θάλασσα. Τέλος επιτεύχθηκε ο διαχωρισμός των υπαίθριων διαμορφώσεων μέσω ημιυπαίθριων διαδρομών και η ελεύθερη πρόσβαση σε όλα τα επίπεδα του κτιρίου (σε διαφορετικά ύψη) με σκοπό την παρακολούθηση των αγωνισμάτων.
Σημαντικό στοιχείο είναι ο υπαίθριος χαρακτήρας της σύνθεσης και η ημιυπαίθρια κυκλοφορία στο κτίριο. Έχουν διαμορφωθεί τρεις υπαίθριοι χώροι που ορίζονται από τις γραμμές του κτιρίου. Αυτός που ορίζει την είσοδο στο κτίριο και το πέρασμα στην κεντρική πλατεία. Έπειτα η πίσω αυλή, που λειτουργεί ως στοιχείο για την ένωση του μονοπατιού με την πλατφόρμα μέσω των κερκίδων αλλά και ως σκιασμένος χώρος καθιστικού. Τέλος, η κεντρική αυλή, η οποία έχει κύριο ρόλο στη σύνθεση, καθώς σε αυτή γίνεται η προετοιμασία για το πρακτικό μέρος των μαθημάτων. Οι ελεύθεροι χώροι και τα δώματα του κτιρίου διαμορφώνουν έναν ενιαίο περίπατο, στο τέλος του οποίου βρίσκεται το εστιατόριο. Η ένωση των επιπέδων γίνεται μέσω ραμπών ήπιας κλίσης, χωρίς να λείπει και η κατακόρυφη επικοινωνία.
Οι χώροι στο ισόγειο έχουν τοποθετηθεί με τέτοιο τρόπο ώστε να διευκολύνουν την διεξαγωγή των μαθημάτων. Οι αίθουσες τοποθετούνται σε άμεση πρόσβαση από την πλατεία, με εκτόνωση τόσο μπροστά όσο και πίσω. Τα αποδυτήρια έχουν τοποθετηθεί μέσα στον όγκο της αποθήκης και η ένωσή τους γίνεται μέσω ενός διαδρόμου. Η τοποθέτηση τους εξυπηρετεί την προετοιμασία των αθλητών, καθώς απαιτείται η κατάλληλη ενδυμασία και η παραλαβή του εξοπλισμού πριν το πρακτικό μέρος του μαθήματος. Το αναψυκτήριο έχει τοποθετηθεί με τέτοιο τρόπο ώστε ο επισκέπτης να μπορεί να παρατηρεί όλη τη διαδικασία της προετοιμασίας που γίνεται στην κεκλιμένη πλατεία, καθώς και την αναχώρηση των σκαφών προς τη θάλασσα.
Η μαρίνα έχει χωρητικότητα 66 ιστιοπλοϊκών. Για την εξυπηρέτηση της δημιουργήθηκαν ένα κατάστημα εξοπλισμού και ένα μίνι μάρκετ. Επιπλέον, έχει εμπλουτιστεί και ο υπαίθριος χώρος που περιβάλει τη μαρίνα, με στόχο την ευχάριστη παραμονή των ταξιδιωτών και τον περίπατο των επισκεπτών.
gif_idea
Το κέντρο θαλάσσιων δραστηριοτήτων αποτελείται από τους εξής χώρους: μαρίνα στάθμευσης ιστιοπλοϊκών σκαφών, αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, αίθουσα βραβείων, δωμάτια φιλοξενίας αθλητών, ιατρείο, χώρος φύλακα, ΗΜ εγκαταστάσεις, αποδυτήρια, γυμναστήριο, εστιατόριο, αποθήκη εξοπλισμού, αίθουσες μαθημάτων και εργαστήρια, αναψυκτήριο, χώρος πληροφοριών και γραφεία προπονητών, κωπηλατοδρόμιο, κατάστημα εξοπλισμού και μίνι μάρκετ.
gif_kouti
master