Τίτλος: Ανασχεδιασμός Σκάφους του Λιμενικού Σώματος σε Σκάφος Αναψυχής
Φοιτήτρια: Βασιλεία Χατζημανώλη
Επιβλέπων: Κωνσταντίνος Μπούρας
Σχολή: Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής
Σκοπός της Εργασίας
Σκοπός της εργασίας είναι ο ανασχεδιασμός σκάφους του Λιμενικού Σώματος σε σκάφος αναψυχής, που θα παρέχει όλους τους απαραίτητους χώρους ώστε να μπορεί να φιλοξενήσει από δυο έως οχτώ άτομα. Σημαντικό σημείο του σχεδιασμού είναι η αλληλεπίδραση με το περιβάλλον, δίνοντας έμφαση στις αισθητηριακές εμπειρίες του χρήστη. Η κεντρική ιδέα του σχεδιασμού προκύπτει από την έννοια της απαραίτητης και συνεχούς ισορροπίας ενός σκάφους κατά την κίνησή του μέσα στο νερό .
Επιλογή Σκάφους
Ο επανασχεδιασμός των σκαφών αποκτάει ενδιαφέρον όταν μεταβάλλεται η χρήση του πλωτού. Επομένως ερευνήθηκαν διαφορά σκάφη τα οποία δεν ανήκουν στην κατηγορία των σκαφών αναψυχής. Επιδιώκοντας να σχεδιαστεί ένα σκάφος που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως σκάφος αναψυχής, επιλέχθηκε ένα σκάφος της Σουηδικής ακτοφυλακής, της εταιρίας Saab, το Docksta Interceptor Craft 20M (IC 20M).
Κεντρική ιδέα
Η κεντρική ιδέα πηγάζει από την κίνηση του πλωτού και την αντίθετη κίνηση του νερού εφαπτομενικά του σκάφους. Δημιουργείται ένα συμμετρικό φαινόμενο παράλληλα με έναν νοητό κεντρικό άξονα. Το φυσικό φαινόμενο που δημιουργείται γύρω από τον πλωτό όγκο σε συνδυασμό με τον κεντρικό νοητό άξονα που διαπερνάει από τον πλωτό όγκο, αποτελεί την βάση της ιδέας του σχεδιασμού.
Σχεδιασμός
Επιλέγεται η σχεδιαστική επέκταση του στεγασμένου χώρου, ώστε να μεγεθυνθούν και να στεγασθούν οι χώρους διημέρευσης.
Ο στεγασμένος χώρος διημέρευσης του Upper Deck προεκτείνεται νοητά προς τα κάτω, ορίζοντας μια κάθετη ζώνη χώρων διημέρευσης και στα δύο Decks, όπου γίνεται η διέλευση μεταξύ των δύο επιπέδων μέσω του κλιμακοστασίου που εντάσσεται σε αυτή τη ζώνη.
Πιο συγκεκριμένα, στο Upper Deck τόσο ο εσωτερικός χώρος όσο και ο εξωτερικός χωρίζονται σε τρεις λειτουργικές ζώνες ο κάθε ένας. Στο Lower Deck υπάρχουν υποχρεωτικά από το σκαρί δύο σταθερά χωρίσματα, του μηχανοστασίου στη πρύμνη και του μηχανισμού της άγκυρας στη πλώρη. Ο ενδιάμεσος χώρος χωρίζεται επίσης σε τρεις ζώνες.
O σχεδιασμός και των δύο επιπέδων βασίζεται στη κεντρική ιδέα του νοητού κεντρικού άξονα και της συμμετρίας, δημιουργώντας παράλληλα μελετημένες, αβίαστες και ανεμπόδιστες κινήσεις.
Framing και Σχεδιασμός Ανοιγμάτων
Το Hull, δηλαδή η γάστρα του συγκεκριμένου πλωτού αποτελείται από αλουμινένια κομμάτια των 65cm, τα οποία έχουν συγκολληθεί μεταξύ τους. Οι παρεμβάσεις των ανοιγμάτων στο Lower Deck πρέπει να είναι εντός των πλαισίων των συγκολλήσεων.
Στο Upper Deck έχουν διατηρηθεί τα χαρακτηριστικά του επιλεγμένου σκάφους. Παρόλα αυτά φαίνεται πως η υπερκατασκεύη έχει επιμηκυνθεί και τα ανοίγματα έχουν μεγαλώσει, με σκοπό να υπάρχει αλληλεπίδραση με το εξωτερικό περιβάλλον, διατηρώντας χαρακτηριστικά του υφιστάμενου σχεδιασμού.
Υλικά | Φινιρίσματα
Τα υλικά που χρησιμοποιούνται στα σκάφη είναι εξιδεικευμένα υλικά, ανθεκτικά στις αντίξοες καιρικές συνθήκες και στη διάβρωση, επεξεργασμένα ή μη.
Σχεδιασμένος Εξοπλισμός
Ο εξοπλισμός έχει σχεδιαστεί για το συγκεκριμένο σκάφος και τις ανάγκες του. Όλες οι κατασκευές εντάσσονται στα πλαίσια της εργονομίας και της λειτουργικότητας, καθώς είναι πολυμορφικά, προσφέρουν επιπλέον αποθηκευτικούς χώρους και είναι σχεδιασμένα παρέχοντας σταθερότητα στα αντικείμενα κατά τη διάρκεια του κυματισμού.
Συμπεράσματα
Τα συμπεράσματα που προκύπτουν με βάση τη μελετημένη κίνηση και τη μεθοδολογία σχεδιασμού, δείχνουν πως το αποτέλεσμα είναι πλήρως λειτουργικό και ολοκληρώνεται με τη μελέτη των υλικών, όπου όλες οι επιλογές είναι φιλικές προς το περιβάλλον και ανακυκλώσιμες. Ο σταθερός εξοπλισμός έχει σχεδιαστεί για αυτό το έργο διευκολύνοντας τον χρήστη και δημιουργώντας επιπλέον αποθηκευτικούς χώρους.