Δ022.24 | Ένα Σχολείο στον Υμηττό Ανοιχτό στην Κοινότητα

Φοιτήτρια: Βουτσελά Λυδία
Επιβλέπουσα: Βασιλική Γιαννούτσου
Σύμβουλοι καθηγητές: Ι. Τιμαγένης , Ε. Κλαμπατσέα
Σχολή: ΕΜΠ, 2024
 



[Σύντομο Κείμενο]

Η διπλωματική εργασία επικεντρώνεται στον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό ενός σχολικού συγκροτήματος που συνδυάζει την παιδαγωγική φιλοσοφία της Montessori με τις ανάγκες της σύγχρονης εκπαίδευσης και της ενεργούς συμμετοχής της κοινότητας. Η έμφαση δίνεται στη σχέση των μαθητών με το φυσικό περιβάλλον του Υμηττού, προσφέροντας ένα υγιεινό και ήρεμο χώρο μάθησης που υποστηρίζει τη μάθηση μέσω της εξερεύνησης και της αλληλεπίδρασης.

Η τοποθεσία του σχολείου, στην Αργυρούπολη, προσφέρει εύκολη πρόσβαση στη φύση (πρόποδες Υμηττού) και την πόλη, ενώ η κατανομή των λειτουργιών γύρω από έναν κεντρικό δημόσιο περίπατο ενισχύει την αλληλεπίδραση με την κοινότητα. Οι αίθουσες διδασκαλίας, τα εργαστήρια και οι κοινόχρηστοι χώροι είναι οργανωμένοι με τέτοιο τρόπο ώστε να εξυπηρετούν τη μάθηση, την κοινωνική ζωή και τη συνεργασία μεταξύ παιδιών και δασκάλων.

Η κεντρική ιδέα του σχεδιασμού ενσωματώνει μια κάθετη και κυκλική κίνηση που επιτρέπει τη ροή των χρηστών και την αλληλεπίδραση μεταξύ των διαφορετικών λειτουργιών. Ειδική σημασία δίνεται στο αίθριο, που λειτουργεί ως κοινός χώρος και προσφέρει φυσικό φωτισμό και αερισμό, ενισχύοντας την αίσθηση της κοινότητας και της αυτονομίας, θεμελιώδη για τη Montessori φιλοσοφία.

Οι κοινόχρηστοι χώροι όπως το θέατρο και η βιβλιοθήκη ενσωματώνονται στον σχεδιασμό του σχολείου, ενισχύοντας τη σύνδεση με την ευρύτερη κοινότητα και προάγοντας τη συμμετοχή και την ανταλλαγή γνώσης και πολιτισμού. Το σχολείο σχεδιάζεται με τέτοιο τρόπο ώστε να λειτουργεί ως ζωντανός και ανοιχτός χώρος.

Στόχος της εργασίας είναι η δημιουργία ενός σχολικού συγκροτήματος που λειτουργεί ως κέντρο μάθησης και κοινωνικής ζωής, συνδυάζοντας την εκπαιδευτική φιλοσοφία της Montessori με έναν σχεδιασμό που εμπλέκει και εξυπηρετεί την κοινότητα. Η επιλογή της ενσωμάτωσης κοινοτικών χώρων σε σχολικές εγκαταστάσεις στοχεύει στην εξωστρέφεια της σχολικής κοινότητας και της κοινωνικής αλληλεπίδρασης αλλά παράλληλα η συστέγαση αυτών των χώρων αποτελεί και μια οικονομική και οικολογική επιλογή. Το αποτέλεσμα είναι ένα περιβάλλον που ενθαρρύνει την ολοκληρωμένη ανάπτυξη των παιδιών και την ενεργή συμμετοχή όλων των χρηστών στον χώρο. 
 


 
[Αναλυτικό Κείμενο]

Εισαγωγή:

Η παρούσα διπλωματική εργασία διερευνά τη σχέση μεταξύ αρχιτεκτονικού σχεδιασμού και εκπαιδευτικών προσεγγίσεων, εστιάζοντας στην ανάπτυξη ενός σχολικού συγκροτήματος που προάγει τη μάθηση και την αλληλεπίδραση με την κοινότητα. Βασικός άξονας της μελέτης είναι η παιδαγωγική φιλοσοφία της Maria Montessori, η οποία τοποθετεί το παιδί στο επίκεντρο της εκπαιδευτικής διαδικασίας και ενθαρρύνει την αυτονομία, την εξερεύνηση και τη συνεργασία.

Το σχολικό συγκρότημα χωροθετείται σε άμεση σχέση με τον Υμηττό, αξιοποιώντας το φυσικό περιβάλλον ως πηγή έμπνευσης και εργαλείο μάθησης. Το τοπίο και η μορφολογία του οικοπέδου καθορίζουν τις βασικές σχεδιαστικές επιλογές, με κυρίαρχο στοιχείο μια  κεντρική υπαίθρια διαδρομή που λειτουργεί ως δημόσιος χώρος κίνησης και σύνδεσης των λειτουργιών.
 
Ο κενός χώρος λειτουργεί ως ενεργό στοιχείο που καθορίζει τις σχέσεις μεταξύ των κτισμάτων και των χρηστών, ενώ παράλληλα δημιουργεί ευκαιρίες για διάδραση, κίνηση και ανάπαυση. Το συγκρότημα οργανώθηκε γύρω από τον κενό χώρο, ο οποίος αναδεικνύεται σε βασικό συνθετικό άξονα, προσφέροντας ελευθερία κινήσεων, φυσικό φωτισμό και έναν πυρήνα που προάγει την αίσθηση κοινότητας και την εξερεύνηση.




Οι χώροι του σχολείου οργανώνονται εκατέρωθεν αυτής της κεντρικής κίνησης:

Στην αριστερή πλευρά αναπτύσσονται λειτουργίες με δημόσιο χαρακτήρα (όπως το θέατρο και η βιβλιοθήκη), που ενισχύουν την αλληλεπίδραση με την κοινότητα.

Στη δεξιά πλευρά τοποθετούνται οι αίθουσες διδασκαλίας και τα εργαστήρια, όπου επικρατεί μια πιο ήρεμη και εστιασμένη ατμόσφαιρα για τους μαθητές.

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη σχέση των χώρων με τον υπαίθριο χώρο, που αποτελεί βασικό στοιχείο του Montessori συστήματος. Οι τάξεις οργανώνονται γύρω από ένα κοινό προαύλιο, το οποίο λειτουργεί ως χώρος συνάντησης και δραστηριοτήτων, ενώ οι τάξεις του νηπιαγωγείου διαθέτουν πρόσβαση σε ιδιωτικό υπαίθριο χώρο, προσφέροντας ένα πιο προστατευμένο περιβάλλον για τα μικρότερα παιδιά.

Στόχος της εργασίας είναι η δημιουργία ενός σχολικού συγκροτήματος που λειτουργεί ως κέντρο μάθησης και κοινωνικής ζωής, συνδυάζοντας την εκπαιδευτική φιλοσοφία της Montessori με έναν σχεδιασμό που εμπλέκει και εξυπηρετεί την κοινότητα. Η επιλογή της ενσωμάτωσης κοινοτικών χώρων σε σχολικές εγκαταστάσεις στοχεύει στην εξωστρέφεια της σχολικής κοινότητας και της κοινωνικής αλληλεπίδρασης αλλά παράλληλα η συστέγαση αυτών των χώρων αποτελεί και μια οικονομική και οικολογική επιλογή. Το αποτέλεσμα είναι ένα περιβάλλον που ενθαρρύνει την ολοκληρωμένη ανάπτυξη των παιδιών και την ενεργή συμμετοχή όλων των χρηστών στον χώρο.
 



Κριτήρια Επιλογής Οικοπέδου  
 
Η επαφή με τη φύση αποτέλεσε βασικό κριτήριο για την επιλογή της τοποθεσίας, με αποτέλεσμα η έρευνα να επικεντρωθεί στις παρυφές του Υμηττού.
Παράλληλα, κρίθηκε σημαντική  η  άμεση σύνδεση με την πόλη και η εγγύτητα σε βασικές υπηρεσίες, όπως καταστήματα τροφίμων, ώστε οι μαθητές των μεγαλύτερων τάξεων του δημοτικού να μπορούν να κινούνται αυτόνομα στην περιοχή για δραστηριότητες, όπως η αγορά αγαθών, για την προετοιμασία π.χ μιας γιορτής στην τάξη.

Ένας ακόμα στόχος ήταν το σχολείο να ενσωματώνεται στον αστικό ιστό, ώστε να αποτελεί  μέρος της ζωής της πόλης, διατηρώντας παράλληλα την αίσθηση της γειτονιάς και ένα φιλικό περιβάλλον.

Η Αργυρούπολη επιλέχθηκε ως κατάλληλη τοποθεσία, καθώς ανταποκρίνεται στα παραπάνω κριτήρια και προσφέρει εύκολη πρόσβαση: βρίσκεται μόλις 9 χιλιόμετρα από το κέντρο της Αθήνας, γειτονεύει με άλλες περιοχές των νοτίων προαστίων και εξυπηρετείται από την κόκκινη γραμμή του μετρό,  το τραμ και την  αστική συγκοινωνία.
 
Η επιλογή του οικοπέδου δίπλα στον Υμηττό παρέχει ιδιαίτερα πλεονεκτήματα για την ίδρυση ενός Μοντεσσοριανού σχολείου. Στη Μοντεσσοριανή παιδαγωγική, η επαφή με τη φύση είναι θεμελιώδες στοιχείο για την ανάπτυξη των παιδιών και την εκμάθηση μέσω της παρατήρησης και της αλληλεπίδρασης με το περιβάλλον.
 



• Επαφή με τη Φύση: Η άμεση γειτνίαση του σχολείου με τον Υμηττό επιτρέπει στα παιδιά να έχουν πρόσβαση σε ένα πλούσιο φυσικό περιβάλλον, κατάλληλο για παρατήρηση της φύσης και ανάπτυξη περιβαλλοντικής συνείδησης. Αυτό είναι απόλυτα ευθυγραμμισμένο με τις αρχές της Μοντεσσοριανής εκπαίδευσης.
 
• Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες στη Φύση: Ο Υμηττός προσφέρει μοναδικές ευκαιρίες για εκπαιδευτικές δραστηριότητες, όπως πεζοπορίες, παρατήρηση της χλωρίδας και της πανίδας, καθώς και περιβαλλοντικά προγράμματα που μπορούν να ενσωματωθούν στο πρόγραμμα σπουδών του σχολείου. Οι δραστηριότητες αυτές ενισχύουν τη βιωματική μάθηση και προάγουν τη σωματική και ψυχική ευεξία των παιδιών.
 
• Υγιεινό Περιβάλλον: Ο καθαρός αέρας και ο φυσικός φωτισμός που προσφέρει η περιοχή γύρω από τον Υμηττό συμβάλλουν στη δημιουργία ενός υγιεινού περιβάλλοντος μάθησης, το οποίο προάγει τη συγκέντρωση και τη διάθεση των παιδιών για μάθηση.
 
• Ηρεμία και Γαλήνη: Η απομάκρυνση από τον αστικό θόρυβο και η σύνδεση με τη φύση δημιουργούν ένα ήρεμο περιβάλλον, ιδανικό για ένα σχολείο που στηρίζεται στη φιλοσοφία της αυτονομίας και της ανεξάρτητης μάθησης. Η ηρεμία του τοπίου υποστηρίζει τις παιδαγωγικές ανάγκες για ένα σχολείο που θέλει να προσφέρει στα παιδιά τη δυνατότητα να εξερευνήσουν και να αναπτυχθούν χωρίς εξωτερικούς περισπασμούς.




Ανάλυση Ιδεάς

Βασικό στοιχείο της λύσης αποτέλεσε η κάθετη χειρονομία που ‘‘διασχίζει’’ το οικόπεδο, από την οδό Α. Διάκου μέχρι την Μιλητού, μια διαδρομή που συνδέει τη γειτονία με τον Υμηττό.

Οι λειτουργίες του σχολικού συγκροτήματος οροθετούνται γύρω από αυτό το πέρασμα και οργανώνονται σε δύο κατηγορίες: αυτές που εξυπηρετούν αποκλειστικά το σχολείο και αυτές που είναι ανοιχτές στην κοινότητα.
 
Παράλληλα, επιδιώχθηκε η έννοια της περιήγησης και της διασύνδεσης, με στόχο κάθε σημείο του οικοπέδου να διαθέτει πρόσβαση στους υπόλοιπους χώρους.
Έτσι, διαμορφώθηκε μια κυκλική κίνηση γύρω από τον κάθετο άξονα της διαδρομής, που επιτρέπει την ομαλή ροή και ενίσχυση της σχέσης μεταξύ των διαφορετικών λειτουργιών.

Αυτές οι δυο χειρονομίες – η κάθετη και η κυκλική – αποτέλεσαν τον βασικό σχεδιαστικό άξονα για το Σχολείο.

Η οργάνωση της ιδέας έγινε σχεδιάζοντας το κενό χώρο.

Ο κενός χώρος λειτουργεί ως ενεργό στοιχείο που καθορίζει τις σχέσεις μεταξύ των κτισμάτων και των χρηστών, ενώ παράλληλα δημιουργεί ευκαιρίες για διάδραση, κίνηση και ανάπαυση. Το συγκρότημα οργανώθηκε γύρω από τον κενό χώρο, ο οποίος αναδεικνύεται σε βασικό συνθετικό άξονα, προσφέροντας ελευθερία κινήσεων, φυσικό φωτισμό και έναν πυρήνα που προάγει την αίσθηση κοινότητας και την εξερεύνηση.




Μέσα από διαφορετικές δοκιμές, επιλέχθηκε οι τάξεις του νηπίου και του δημοτικού να τοποθετηθούν στον ίδιο άξονα, αντιδιαμετρικά μεταξύ τους. Με αυτό το τρόπο οριοθετούν το κοινό προαύλιο χώρο του σχολείου και παραμένουν ισότιμες ως προς τον προσανατολισμό.

Oι τάξεις διαμορφώνονται από δυο παραλληλόγραμμους όγκους. Κάθε όγκος διαθέτει ένα αίθριο χώρο στο κέντρο του, που περιλαμβάνει τα κεντρικά κλιμακοστάσια. Στη περίπτωση των τάξεων του νηπίου που αναπτύσσονται σε δυο επίπεδα , ο αίθριος χώρος δημιουργεί και ένα πιο ιδιωτικό προαύλιο για τις μικρές ηλικίες.

Ο αίθριος χώρος αποτελεί έναν θεμελιώδη αρχιτεκτονικό πυρήνα που ενσωματώνει την έννοια του φυσικού φωτισμού, του αερισμού και της σύνδεσης με το εξωτερικό περιβάλλον.

Στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού συστήματος Μοντεσσόρι, το αίθριο προάγει τη φιλοσοφία της αυτονομίας και της εξερεύνησης, παρέχοντας έναν χώρο που εμπνέει ηρεμία και επαφή με τη φύση, βασικά στοιχεία της παιδαγωγικής προσέγγισης.




Τα κλιμακοστάσια που περιλαμβάνονται εντός του αίθριου ενισχύουν την αίσθηση της κίνησης και της οπτικής σύνδεσης ανάμεσα στους διαφορετικούς ορόφους, ενδυναμώνοντας τη διαφάνεια και την αλληλεπίδραση που είναι κεντρικά στη Μοντεσσοριανή εκπαίδευση.
 
Τα κλιμακοστάσια αποτέλεσαν ένα ακόμα σημαντικό στοιχείο στο σχεδιασμό του σχολείου.

Στο εκπαιδευτικό σύστημα Μοντεσσόρι, οι σκάλες δεν είναι απλώς λειτουργικά στοιχεία αλλά σημαντικά εργαλεία μάθησης και ανάπτυξης.

Ο σχεδιασμός τους, προσαρμοσμένος στις διαστάσεις και τις ανάγκες των παιδιών, ενισχύει τη σωματική τους αυτονομία, τον έλεγχο κινήσεων και την ανάπτυξη της ισορροπίας.

Σε ένα περιβάλλον που ενθαρρύνει την εξερεύνηση, οι σκάλες γίνονται μέσο πρακτικής εκπαίδευσης, όπου τα παιδιά μαθαίνουν να διαχειρίζονται τον κίνδυνο με ασφάλεια.

Αυτή η προσέγγιση αντικατοπτρίζει τη Μοντεσσοριανή φιλοσοφία, που δίνει έμφαση στη δημιουργία συνθηκών για πραγματική μάθηση μέσα από την αλληλεπίδραση με το περιβάλλον, προετοιμάζοντας τα παιδιά να κινηθούν με αυτοπεποίθηση στον πραγματικό κόσμο.

Το θέατρο και η βιβλιοθήκη στο σχολικό συγκρότημα αποτελούν δύο καθοριστικά στοιχεία που συνδέουν το σχολείο με την ευρύτερη κοινότητα, ενώ ταυτόχρονα ενσωματώνονται στη φιλοσοφία της Μοντεσσόρι, η οποία προάγει την ενεργή συμμετοχή, την εξερεύνηση και τη δημιουργικότητα.

Στην περίπτωση του θεάτρου, ο σχεδιασμός του επικεντρώνεται στην ευχάριστη και λειτουργική σχέση του με το υπόλοιπο συγκρότημα και τη γειτονιά, προσφέροντας έναν χώρο έκφρασης και επικοινωνίας τόσο για τα παιδιά όσο και για την κοινότητα.

Η ευχάριστη και ευέλικτη διάταξη του χώρου επιτρέπει την ομαλή προσαρμογή σε διαφορετικές χρήσεις, είτε πρόκειται για σχολικές παραστάσεις είτε για εκδηλώσεις που απευθύνονται στο ευρύτερο κοινό.




Από την άλλη πλευρά, η βιβλιοθήκη, ως χώρος γνώσης και έμπνευσης, προωθεί την αυτενέργεια και την ανακάλυψη, τόσο για τους μαθητές όσο και για τους κατοίκους της γειτονιάς, ενισχύοντας την ιδέα της διά βίου μάθησης.

Ο σχεδιασμός της βιβλιοθήκης λαμβάνει υπόψη την ανάγκη για ήρεμο και άνετο περιβάλλον, ενώ ταυτόχρονα ενσωματώνει τη δυνατότητα προγραμματισμένων δραστηριοτήτων, όπως αναγνώσεις, εργαστήρια ή και συναντήσεις πολιτιστικών ομάδων.

Ο κοινός χαρακτήρας αυτών των χώρων ενισχύει την έννοια του σχολείου ως κέντρο του κοινωνικού και πολιτιστικού γίγνεσθαι, όπου η συνεργασία και η αλληλεπίδραση δεν περιορίζονται στα όρια της σχολικής κοινότητας αλλά απευθύνονται και στη γύρω κοινωνία.




Τελική Προταση

Το σχολικό συγκρότημα σχεδιάστηκε με γνώμονα τη δημιουργία ενός χώρου που ενσωματώνει την παιδαγωγική φιλοσοφία Montessori, προσαρμόζοντάς την σε σύγχρονες εκπαιδευτικές ανάγκες και διευκολύνοντας τη διαρκή αλληλεπίδραση μεταξύ των παιδιών, των δασκάλων και της κοινότητας.

Έτσι το κτιριολογικό πρόγραμμα, διαφοροποιείται απο αυτό ενός συμβατικού σχολείου.




Εκπαιδευτικοί χώροι

Οι αίθουσες για το νήπιο και το προνήπιο προσφέρουν ένα περιβάλλον που προάγει την ανεξαρτησία και την αυτονομία, με προσεκτικά σχεδιασμένες γωνιές δραστηριοτήτων. Κάθε τάξη συνοδεύεται από WC, ώστε να ενισχύεται η άμεση πρόσβαση και η αυτονομία των μαθητών.  

Οι τάξεις του δημοτικού, πιο ευρύχωρες και ευέλικτες, επιτρέπουν διαδραστικές μεθόδους διδασκαλίας, με περιοχές ομαδικής εργασίας και ατομικής συγκέντρωσης. Κάθε τάξη συνοδεύεται από WC, ώστε να ενισχύεται η άμεση πρόσβαση και η αυτονομία των μαθητών.  

Χώροι μάθησης και έμπνευσης

Η βιβλιοθήκη αποτελεί την καρδιά της γνώσης, ένας ζεστός και φωτεινός χώρος που συνδυάζει την ηρεμία για διάβασμα με την πρόσβαση σε ποικίλες ψηφιακές και φυσικές πηγές. Η αίθουσα υπολογιστών και το χημείο είναι εφοδιασμένα με σύγχρονο εξοπλισμό, ενθαρρύνοντας την πειραματική μάθηση και τη δημιουργικότητα.  
Η αίθουσα μουσικοχορευτικής αγωγής είναι ένας ζωντανός χώρος όπου η κίνηση, η μουσική και ο χορός εμπλουτίζουν την έκφραση των παιδιών, ενώ το ατελιέ ζωγραφικής και ξυλουργικών δραστηριοτήτων προσφέρει την ευκαιρία για πιο τεχνικές και δημιουργικές δραστηριότητες.  
 
Δημόσιοι και κοινόχρηστοι χώροι  

Η υπόγεια αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, μελετημένη ώστε να έχει την καλύτερη δυνατή ακουστική, φιλοξενεί εκδηλώσεις, παραστάσεις και δραστηριότητες που ενισχύουν τη σύνδεση με την κοινότητα. Τα εργαστήρια καλλιτεχνικών και ξυλουργικής έχουν τη δυνατότητα να φιλοξενήσουν δημοτικές απογευματινές δραστηριότητες και το δημόσιο πέρασμα έχει σχεδιαστεί ώστε να είναι προσβάσιμο από όλους. Στην μια άκρη του υπάρχει χώρος εκθέσεων ενώ από την άλλη άκρη του υπάρχει άμεση σύνδεση με το φουαγιέ του θεάτρου. Τέλος, η τραπεζαρία και το μαγειρείο αποτελούν κεντρικούς χώρους συνάντησης, όπου τα παιδιά όχι μόνο απολαμβάνουν υγιεινά γεύματα αλλά μαθαίνουν και τη σημασία της συνεργασίας και της φροντίδας.  




Διοικητικοί και υποστηρικτικοί χώροι

Οι χώροι των εκπαιδευτικών και της διεύθυνσης, προσεκτικά σχεδιασμένοι για άνεση και λειτουργικότητα, εξασφαλίζουν ότι το προσωπικό διαθέτει τους κατάλληλους πόρους για την υποστήριξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η γραμματεία, το αρχείο, και οι βοηθητικοί χώροι ενισχύουν τη ροή της καθημερινής λειτουργίας, ενώ ο χώρος του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων προάγει τη συνεργασία του σχολείου με τις οικογένειες καθώς και τη δυνατότητα εκπαιδευτικών σεμιναρίων για τους γονείς.
 
Εξωτερικοί χώροι

Το προαύλιο είναι ένας ανοιχτός χώρος παιχνιδιού και κοινωνικής αλληλεπίδρασης, σχεδιασμένος για να ενθαρρύνει τη φυσική δραστηριότητα και το παιχνίδι. Το υπαίθριο θέατρο συνδέεται αρμονικά με το φυσικό τοπίο, παρέχοντας μια ανοιχτή σκηνή για καλλιτεχνικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις.  
 
Ευρύτερη λειτουργικότητα

Το parking εξυπηρετεί την καθημερινή ροή και τη φιλοξενία επισκεπτών, ενώ οι αποθήκες και οι βοηθητικοί χώροι προσφέρουν τις απαραίτητες υποδομές για τη σωστή οργάνωση και συντήρηση του σχολείου.

Ο στόχος ήταν να διαμορφωθεί ένα σχολικό συγκρότημα που δεν είναι μόνο ένας τόπος μάθησης αλλά και ένας χώρος που ενθαρρύνει τη δημιουργικότητα, την έκφραση και τη συνεργασία, με υποδομές που μπορούν να αξιοποιηθούν από την κοινότητα, προσφέροντας μια ολιστική εκπαιδευτική εμπειρία.




Σχεδιασμός κινητών πανέλων

Η επιλογή των κινητών ξύλινων πανέλων που στρέφονται γύρω από τον άξονά τους, ως σύστημα σκίασης προσαρμόζεται πλήρως στις ανάγκες ενός κτιρίου με προσανατολισμό προς τον βορρά και τον νότο. Το σύστημα αυτό επιτρέπει τη ρύθμιση της ποσότητας φυσικού φωτισμού που εισέρχεται στο κτίριο κατά τη διάρκεια της ημέρας, συμβάλλοντας στη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης του χώρου. Ειδικότερα:
 
Προσανατολισμός και Ενεργειακή Απόδοση

Τα νότια ανοίγματα επωφελούνται από τη μεγαλύτερη ηλιακή ακτινοβολία κατά τη διάρκεια του χειμώνα, γεγονός που βοηθά στη θέρμανση των εσωτερικών χώρων. Τα κινητά πανέλα μπορούν να περιστραφούν ώστε να επιτρέπουν την είσοδο ηλιακής θερμότητας όταν είναι απαραίτητη. Αντίθετα, κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, τα πανέλα κλείνουν, δημιουργώντας σκίαση και αποτρέποντας την υπερθέρμανση. Στην πλευρά του βορρά, όπου το φως είναι διάχυτο και πιο σταθερό, τα πανέλα λειτουργούν κυρίως ως ρυθμιστές του φυσικού φωτός και της οπτικής διαφάνειας.
 
Προσαρμοστικότητα και Δυναμικότητα

Η δυνατότητα κίνησης των πανέλων προσφέρει μια δυναμική προσέγγιση στη διαχείριση του φωτός και της θερμοκρασίας. Ο χρήστης μπορεί να προσαρμόσει τον προσανατολισμό τους σε πραγματικό χρόνο, ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες ή τις ανάγκες φωτισμού. Αυτή η ευελιξία όχι μόνο προσφέρει λειτουργικότητα, αλλά ενισχύει και την αίσθηση σύνδεσης με το περιβάλλον.
 



Υλικά και Αισθητική

Η επιλογή ξύλου για τα πανέλα είναι μια βιώσιμη και αισθητικά ευχάριστη λύση. Το φυσικό υλικό ενσωματώνεται αρμονικά στο περιβάλλον και ενισχύει τη βιοκλιματική ταυτότητα του κτιρίου. Το ξύλο, εκτός από την αισθητική του ποιότητα, προσφέρει θερμομονωτικές ιδιότητες που υποστηρίζουν τη συνολική ενεργειακή απόδοση.
 
Ρόλος των κλοστρών στις όψεις

Στα στεγασμένα αίθρια τμήματα, τα κλοστρά παίζουν έναν κρίσιμο ρόλο τόσο λειτουργικά όσο και αισθητικά. Τα κλοστρά είναι μια δομική και σχεδιαστική επιλογή με βαθιές ρίζες στην αρχιτεκτονική παράδοση, ενώ ταυτόχρονα προσφέρουν σύγχρονες λύσεις.
 
Διαχείριση Φωτός και Αερισμού

Τα κλοστρά λειτουργούν ως φίλτρα που επιτρέπουν τη διέλευση του φυσικού φωτός, δημιουργώντας ένα παιχνίδι σκιών στους εσωτερικούς χώρους. Παράλληλα, ενισχύουν τον φυσικό αερισμό, μειώνοντας την ανάγκη για μηχανικό κλιματισμό. Αυτή η ιδιότητα είναι ιδιαίτερα χρήσιμη στα αίθρια, όπου το φως μπορεί να είναι πιο έντονο, αλλά ο αερισμός απαιτείται για την άνεση των χρηστών.
 



Ιδιωτικότητα και Ασφάλεια

Τα κλοστρά προσφέρουν έναν βαθμό ιδιωτικότητας, εμποδίζοντας την άμεση οπτική επαφή από εξωτερικούς χώρους, ενώ παράλληλα δεν κλείνουν εντελώς τους εσωτερικούς χώρους. Αυτή η ισορροπία ανάμεσα στη διαφάνεια και την προστασία από τα βλέμματα ενισχύει την αίσθηση ασφάλειας και άνεσης για τους χρήστες.
 
Αρχιτεκτονική Έκφραση

Από αισθητικής άποψης, τα κλοστρά δίνουν έναν ρυθμικό χαρακτήρα στις όψεις, δημιουργώντας ένα ενδιαφέρον παιχνίδι γεωμετρίας και φωτός. Η επιλογή της τοποθέτησής τους σε κρίσιμα σημεία, όπως τα αίθρια, συμβάλλει στη συνολική οπτική ταυτότητα του κτιρίου, προσφέροντας μια μοντέρνα ερμηνεία παραδοσιακών στοιχείων.