Διπλωματική
εργασία: «Μεσογαία»
: εδαφικές και αστικές εγκαταστάσεις στο σιδηροδρομικό σταθμό Κορωπίου.
Φοιτήτρια: Σοφία Σιάγα
Επιβλέπουσα καθηγήτρια: .Δήμητρα
Χατζησάββα
Σχολή: Αρχιτεκτονική, Πολυτεχνείου Κρήτης, 2020
Σύντομη περιγραφή
Η
παρούσα διπλωματική εργασία επεξεργάζεται τη δημιουργία ενός δυναμικού εδάφους
στο ενδιάμεσο μεταξύ φύσης και πόλης, που περιλαμβάνει εγκαταστάσεις αστικής
ενεργοποίησης και προγραμματικής υποστήριξης του σιδηροδρομικού σταθμού
Κορωπίου, Αττικής.
Μεσόγεια
είναι η γη ανάμεσα σε δυο θάλλασες, που δημιουργεί έδαφος κατάλληλο για
αμπέλια. Τα Μεσόγεια είναι ένα τόπος σε μετάβαση, ένα προσωρινό, νομαδικό
έδαφος, που δεν είναι αποτέλεσμα προαστιοποίησης , είναι μια «νέα πόλη» ή η
«απουσία του τόπου» (Koolhaas). Η
αίσθηση του ανέστιου (μη-τόπου) επεκτείνεται μέσω της κίνησης (Αττική Οδός). Τα Μεσόγεια είναι ένα αρχιπέλαγος με νησιά
(Μαρκόπουλο, Κορωπί, Σπάτα), δάση (αμπέλια, αττικό μεσογειακό τοπίο), και
υποδομές. Έχει τα χαρακτηριστικά της
διάχυτης πόλης (sprawl), που οργανώνει τον εαυτό του από τα μνημεία της εποχής
(malls, αεροδρόμιο, Αττική οδός, Αττικό Μετρό και Προαστιακός). Το ξεχαρβάλωμα
της Αθήνας, μια «παραμοντέρνα εναλλακτική», χωρίς όρια και μορφή. Το «άλλο τοπίο» που προέκυψε από τη
βίαιη ιδιοποίηση του υπάρχοντος. Είναι ένα έδαφος υπό κατασκευή.
Σχέση
του σταθμού με το δήμο Κορωπίου και το Αεροδρόμιο.
-έδραση
επιχειρήσεων
-parking για την εξυπηρέτηση του Αερδρομίου
-περιαστικό
τοπίο ανωνυμίας
1.3. Aστική και Τοπιακή Ανάλυση Σιδηροδρομικού
Σταθμού Κορωπίου
-
μονοδρομικότητα
-ταχύτητα
στην αντιληπτική εμπειρία
-το
βλέμμα δεν εστιάζει
-χάνονται
οι ενδιάμεσες κλίμακες
-θόρυβος
διερχόμενων αυτοκινήτων και προαστιακού
Τις
τελευταίες δεκαετίες, πολλά εχουν αλλάξει στο ανάγλυφο της Αττικής εξαιτίας της
οικιστικής ανάπτυξης, αλλά ο αμπελώνας παραμένει ο μεγαλύτερος της χώρας, με
περίπου 65.000 στρέμματα. Η καλλιέργεια του αμπελιού ξεκίνησε από την ελληνική
μυθολογία από το θεό Διόνυσο και συνεχίζεται εδώ και 3000 χρόνια. Τα Μεσόγεια
αποτελούν τη μοναδική αμπελουργική ζώνη στην Ευρώπη μισή ώρα από το κέντρο της
Αθήνας μέσω Αττικής Οδού. Επίσης, βρίσκονται κοντά στα οινοποιεία και σε
αρχαιολογικά αξιοθέατα, όπως το Μουσείο Βραυρώνας , το Αμφιάρειο Ωρωπού και το
Ιερό Τέμενος του Ποσειδώνα στο Σούνιο. Βασική ποικιλεία είναι το Σαββατιανό.
Προθέσεις
-αναδιάταξη
ισχύοντος αναγλύφου. Διάσπαση ισχύουσας γραμμικότητας των υποδομών, της
μονοδρομικής χωρικής αντίληψης που καθορίζει.
-ρήξη
διαχωριστικών ορίων και σχεδιασμός ενδιάμεσων διατάξεων εκεί που
συναντώνταισκληρά όρια (δρόμοι, parking, Aτιική Οδός, Σταθμός)
-νέα
χρήση Ινστιτούτου Οινοποιείας για την πρόωθηση του αττικού αμπελώνα σε άμεση
σύνδεση με το Αεροδρόμιο
ΜΕΣΟ-ΓΑΙΑ
: ανάμεσα
στη μητρόπολη, τη θάλασσα και τα αμπέλια.
Σημασία
έχει το χώμα και το συγκεκριμένο έδαφος (terroir), κατάλληλο για αμπέλια.
Σκοπός είναι η επαναφορά του χαμένου χαρακτήρα της περιοχής (χειρονακτικός
τρύγος).
Η
απάντηση στα όρια είναι μια μεσο-γαία, ένα εδαφικό τοπίο.Η μονοδρομικότητα
επιλύεται μέσω του φυσικού στοιχείου. Η ευθεία γίνεται εστιγμένη.
Κομβική
περιοχή για την παραγωγή και προώθηση ποικιλιών των Μεσογείων (σαββατιανό),
λόγω της εγγύτητας με το αεροδρόμιο και της τοπικής παράδοσης.